Lovsang opstår i taknemmelighed

Lovsang opstår i taknemmelighed over Guds nåde - her er børn fantastiske. Kom med bag kulissen hos sangskriverne til årets BørneOase lovsange.

BørneOase blev igen i år et brag af en børnelovsangsfest. 

Hør eller genhør alle de gode sange på rejsen.buo.dk. Her kan du bestille CD’en og du kan downloade sangtekster med akkorder. 

Video: KKR/TV.

REJSEN – Helligånden gør os klar

Joachim Hejslet Jørgensen og Torben Callesen har i løbet af foråret arbejdet intenst med årets BørneOase lovsange. Sangskrivningen har de delt og Joachim har stået for musikproduktionen.

Sangene er skrevet med baggrund i årets tema: “REJSEN – Helligånden gør os klar”.

Torben fortæller: “Det har ikke været helt ukompliceret at skrive sange, som på en simpel måde fortæller om Helligånden. Gud som far, Jesus som frelser, dét er forholdsvist let at forholde sig til. Men hvem er Helligånden?"

Rejsen

Fortællingen på BørneOase handler i år om, hvordan Helligånden kan gøre os klar til “rejsen” i hverdagen og i livet. Derfor var det i sangskrivningen oplagt at lægge vægt på Helligåndens nådegaver og Helligåndens egenskab, som den der viser vej og hjælper os.

Det er blevet til nogle rigtig spændende sange! Det har været vigtigt for os, at sangene ikke har for mange og for snørklede ord, at der er mange gentagelser og ikke mindst, at melodierne er let sangbare. Under sangskrivningen af børnelovsangene forsøger jeg altid at se for mig, hvordan sangen kommer til at fungere med børnene; om den lægger op til, at børnene kan aktiveres med fagter og sjove udtryk osv.”

Torben har ledt lovsang for børn utallige gange, heraf flere gange på sommerens BørneOase. Om at lovsynge med børn, siger han:

“Når jeg leder børn I lovsang gør jeg kun lidt ud at forklare lovsang. I stedet prøver jeg at lede børnene ind i lovsangen ved at gå foran med krop og sjæl. For det er jo svært at lære lovsang. Lovsang opstår i taknemmelighed over Guds nåde. Her er børn fantastiske! Brug af fagter, høje råb, trampen I gulvet, klap, hengiven lovsang går fuldstændig udenom 'kan man nu det?' – filteret. Det er her miraklerne sker. Når der ikke bliver stillet spørgsmål, men bare givet uforbeholden lovprisning og taksigelse.”